Mari kita muhasabah semula skiranya ibadah kita blum membuahkn akhlak, kita perlu cari d mana kekurangan dan kelemahannya. Mungkinkah ada masalah pd inputnya (rukun iman)? Apakah iman kita benar'' brdasarkan ilmu yg tept, aliran yg bnr, bersih drpd keprcayaan khurafat, syirik, unsur'' tahyul, bidaah dan elemen'' jahiliah spt sekularisme, liberalisme, pluralisme, anti-hadis, materialisme dan fahaman asabiyyah? Usaha memurnikn aqidah dan mnyuburkannya dlm hati adlh "on going process" yg prlu dilakukn stiap masa.
Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yg brmaksud: "Perbaharuilah imanmu." Rasulullah s.a.w. ditanya: "Bagaimana caranya kami perbaharui iman kami?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Perbanyakkanlah mengucap lailaha illallah." (Riwayat Ahmad)
Kemudian muhasabahlh smula ucapan kalimah syahadah kita. Apakh ad prkara'' yg mmbtlkn syahadah yg tlh kta ucpkn, rasakn dan lakukn sama ada scara sedr atau tdk sedr? Bagaimana pnerimaan kta trhadap sluruh hkum Allah yg mliputi smua sistem khidupan? Apkh kta mnerima sparuhnya dan menolk sparuh yg lain?
Dan kita juga perlu muhasabah smula plaksanaan rkun'' yg lain spt solat, puasa, zakat dan haji, apakh bnr'' kta amalkn brdasrkn kfahaman yg tpt ataupun skdr ikut-ikutn atau adt smata-mata? Jika solat kita blum mncegah kmungkaran, tntu ad yg slh di mana''.
Pernah seorng shbt brtanya kpd Rasulullah s.a.w., apakah yg dmaksudkn dgn ayat al-Quran, "Sesunggunnya solat itu akan mencegah daripada fahsya' dan mungkar?" Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang solatnya mencegah dirinya daripada fahsya' (keji) dan mungkar, tidak bertambah dekat kepada Allah melainkan semakin jauh." (Riwayat al-Tabrani dalam Mu'jam al-Kabir)
Realitinya, ramai orang yg solat tetapi tidk faham sah, batal dan rukunnya apth lagi mmahami hal'' yg trsirat dan hikmah d sebalik perlakuan dan bacaannya. Begitu jga sgn puasa, zakat dan haji. Hakikatnya, "roh" ibadah itu tdk drasai dan dijiwai malah yg diprthnkn hnyalah soal teknikal dan mekanikal smata-mata. Sedangkan Imam al-Ghazali rhm. prnh mengingtkn bhawa solat yg dlakukn tnpa rsa khusyuk umpama mnyerahkan bngkai yg tdk brnyawa kpd Allah.
Betapa bnyk solat, puasa, zakat dan haji yg dtolak krana kejahiln, kepura-puraan dan kealpaan pelaksananya. Jadi tdk hairanlh jka ad orng yg solat tetapi msih hasd, orng yg brpuasa tetapi trus mngumpat, mngeluarkn zakat ttapi trlibat dgn rasuah, haji atau hajah yg msih pemarah, sombong dan bakhil skalipun tlh brkali-kali mngerjakn haji dan umrah.
Manusia memakai bnyk topeng dlm hidupnya - topeng pkaian, kelulusn, hrta, nama, kturunan, pngkat dan jwtn - namun sgalanya trsingkap oleh akhlaknya. Hanya dgn akhlak terserlahlh siapa kta yg sbnrnya!
0 suRat ciNtA:
Post a Comment